Cena RHODOS – firemní image je od roku 1997 prestižním uznáním vynikající pověsti společností a institucí působících v České republice. Udělování této ceny je založeno na zkušenostech a názorech reprezentativního uskupení českých i zahraničních top manažerů na úrovni CEO, a celkem již bylo oceněno více než 200 firem.
V roce 2012 proběhne soutěž pod záštitou ministra průmyslu a obchodu ČR Martina Kuby a radní hl. m. Prahy Aleksandry Udženije. Žebříček firem s nejpůsobivější image bude sestaven na základě hodnocení rozsáhlého a reprezentativního panelu expertů, jehož činnost začíná 11. června a potrvá přibližně 4 týdny.
Žebříček firem s nejlepší image bude jako obvykle sestaven na základě průzkumu, do kterého se každý rok zapojuje 300 vrcholových manažerů z náhodně vybraných firem v celé České republice. Manažeři jsou požádáni, aby spontánně jmenovali pět firem z každého oboru a z nich potom vybrali tu s nejlepší image. Výsledné pořadí jednotlivých firem je určeno na Rhodos indexu.
Manažeři, kteří přijali nabídku k účasti v hodnotícím panelu, budou posuzovat image firem v následujících 10 kategoriích:
- banky
- pojišťovny
- výrobci a dodavatelé potravinářských výrobků (food)
- výrobci a dodavatelé nepotravinářských výrobků (non-food)
- výrobci a dodavatelé nápojů
- výrobci a dodavatelé spotřební elektroniky
- výrobci a dodavatelé bílé techniky
- farmaceutické společnosti
- obchodní řetězce
- telekomunikační společnosti
Pro rok 2012 kupodivu nebyla vypsána kategorie automobilový průmysl, ale dle sdělení organizátorů je tento postup (obměňování kategorií) u ceny Rhodos obvyklý, a v průběhu let se zásadně měnily dokonce i počty kategorií.
Dle mého názoru je však zajímavější a užitečnější spíše kontinuální pohled, a přivítal bych statistiky, jak si která společnost vedla v průběhu let.
Takto lidé neuvidí ve výsledcích za rok 2012 například automobilku Škoda a budou si říkat, co se strašného muselo stát, že takto významná firma není ve Rhodosu na žádném publikovaném umístění?
V 7. ročníku soutěže Rhodos byl poprvé udělen i tzv. „Modrý Rhodos“ společnostem, které se alespoň třikrát za dobu trvání soutěže umístily ve svém oboru na 1. místě. Cenu Modrý Rhodos je možné získat pouze jednou. Poprvé ji získaly společnosti CK Fischer, ING Nationale Nederlanden, Karlovarská Becherovka, Karlovarské minerální vody, Plzeňský Prazdroj a Sony.
Bílý Rhodos je cena za image par excellence bez ohledu na vyhlašované kategorie. Udělována je jedenkrát za tři roky.
Občanské sdružení RHODOS – firemní image, které je tvořeno fyzickými osobami Janem Herzmannem, Ladislavem Báčou, Miroslavem Černým, Michalem Richterem a Michalem Ševerou organizuje soutěž tak, že jakýkoli netransparentní vliv na výsledky je vyloučen.
Hodnocení organizují a vyhodnocují respektované výzkumné agentury Factum Invenio a Data Collect. Výsledky budou zveřejněny na galavečeru RHODOS dne 18. září 2012, organizačně zajišťovaném skupinou ppm factum.